Ars poetica
Paar päeva tagasi sorteerisin pisut oma vanu pabereid – artiklite ja raamatute koopiaid, väljakirjutisi, konspekte jms – mida on aastatega kogunenud kaustadesse meetrite viisi. Enamuses pahn, mis pärit üle kümne aasta tagusest ajast, mil Tartus elasin ja justkui millekski – akadeemiliseks karjääriks? vaimseks eneseteostuseks? theory-of-everything’i loomiseks? – valmistusin.
Eriti kaugele selle tüütu tegevusega ei jõudnud, sain äraviskamiseks kilokotitäie, kuid hea seegi, sest uutele raamatutele ja paberitele – uuele pahnale – pole kusagil enam ruumi.
Jäi näppu üks paberileht, mis pälvis ootamatult huvi – olin sinna trükkinud (tollal kirjutasin veel trükimasinaga) mõned tsitaadid Freudi kirjutisest "Luuletaja ja fantaseerimine" ("Der Dichter und das Phantasieren") ja ühe puhul neist tegin huvitava tähelepaneku (ehk just seetõttu, et lugesin seda irdsena, väljaspool tervikteksti konteksti, mis soodustab tarkerdumisi mõtteseostesse).
Vabalt ümberöelduna väidab Freud tolles tsitaadis seda, et tõeline luulekunst (Ars poetica) seisneb tehnikas, mis aitab ületada teiste isikute eemaletõukavust (Abstossung), noid tõkkeid või barjääre, mis kerkivad Mina ja teise vahel ("…in der Technik der Überwindung jener Abstossung, die gewiss mit den Schranken zu tun hat, welche sich zwischen jedem einzelnen Ich und den anderen erheben, liegt die eigentliche Ars poetica").
Freudi järgi on luulekunst niisiis tehnika, mis aitab ületada teiste inimeste suhtes tuntavat vastumeelsust või vastikust (Abstossung’i võib tõlkida ka vastikuseks, vastumeelsuseks).
Üllatav on siin muidugi see, kuidas Freud on luuletamisest ja fantaseerimisest rääkides libisenud isikute (ja mitte ainult luuletajate ja lugejate) vaheliste suheteni ning – mis peamine – eeldanud nende suhete juures justkui mingite vältimatute tõkestuste (Schranken) olemasolu.
Kunsti kui tehnika esmaseks eesmärgiks oleks sel juhul siis inimsuhete (ja kommunikatsiooni) kui sellise võimaldamine. Või teisitiöelduna: inimeste kooseksisteerimise ja interpersonaalsete suhete eelduseks ongi teatava KUNSTI, ars’i, poeetika olemasolu.
Samas on intuitiivselt üsna mõistetav, et mingi kirjandusliku teksti lugemisel ei tule "omaks" võtta mitte ainult TEKSTI (retoorilist tasandit), vaid ka teist INIMEST (teksti autori isiksust). Kas pole siin heaks näiteks Mihkel Raua hiljuti ilmunud "Musta pori näkku"? – tean mitmeid, keda tema teksti Ars poetica, ehk "kunstilisus" ei ole suutnud üle aidata (zu überwinden) vastikusest, Abstossung’ist nii teksti sisu kui ka kirjutaja enda, tema isiku suhtes (tunnistades, et alkohoolik jääb alkohoolikuks, tuleb tunnistada ka selle alkohooliku inimlike omaduste teatavat – potentsiaalset – püsivust ajas, ükskord mölakas, alati mölakas jne).
Aga siiski, laiemalt võttes – kunst kui inimsuhete võimalikkuse tagaja, vastastikkuse vastumeelsuse ületamise tehnika?
Kas ei ilmne siingi oma tõsine iva, Freudi geniaalne, oma ajast ees olev läbinägelikkus?
Kogu kunsti kui sellise lähtekohaks peetakse tänapäeval üksmeelselt RITUAALE, rituaalset käitumist, mille põhitunnused on nii inimolevustel kui ka loomadel-lindudel-putukatel väga sarnased (rütmiliselt korduvad tegevused või liikumised, mis erinevad selgelt isendite tavakäitumisest).
Kõigi rituaalide evolutsiooniliseks eesmärgiks on alati ja iga liigi puhul olnud üksikisendi kohandumine teis(t)e samasse liiki kuuluva(te) isendi(te)ga ehk siis üksikolendi sulandumine suuremasse kooslusse, mingisse bioloogilisse, sotsiaalsesse või spirituaalsesse tervikkuse (näiteks inimeste spirituaalsete rituaalide eesmärgiks on transtsendents ja unio mystica, väljumine Mina piiridest ja sulandumine Absoluuti – rütmiliste tegevuste, häälitsuste jne käigus kaotab inimaju neuroloogilisel tasandil võime eristada iseennast, oma Mina keskkonnast, see on teatava kognitiivse funktsiooni pärsing, mis on ajuteadlaste poolt kindlaks tehtud, s. t Absoluudi või Jumala või Kõiksusega üksolemise müstiline kogemine võrdub meie ajus reaalse kogemusega).
Kõige primitiivsemad rituaalid (tervitamis-, allumis- ja paaritumisrituaalid jne) ongi ilmselgelt suunatud liigisisesele äratundmisele, nii-öelda sotsialiseerumisele ja ellujäämise seisukohast usalduväärsete suhete tagamisele – näiteks paaritumisrituaali ajal moodustavad kaks liblikat õhus keerulisi paariskujundeid selleks, et tekitada vastastikust "neuroloogilist resonantsi", mis aitab äratunda liigikaaslase ja hoiab ära bioloogilise raiskamise lihtsalt mingile lillele või värvilaigule.
Lühidalt, evolutsiooniliselt ja neurobioloogiliselt on rituaalne käitumine olnud üksikisendeid siduv, liitev käitumine ja saab seda alati olema.
Liialdamata võib öelda, et just selline on läbi aegade olnud ka rituaalidest võrsunud kunsti (kirjanduse, muusika jne) funktsioon – just seda kunstilt oodataksegi ja jäädakse alati ootama.
See seletab ka seda, miks inimestel on fundamentaalne, loomupärane tõmme või lausa vajadus propagandistliku ja positiivse kunsti (mingi siduva positiivse idee või ideaali või programmi) järele – see ühendab inimesi, või nagu Freud ütles, aitab neil üle saada vastikusest teiste ja kogu ühiskondlikult määratud elulaadi vastu (iga teine kätkeb ellujäämise seisukohalt endas potentsiaalset ohtu või ebameeldivust, rituaalid aitava suhteid teistega mahendad, kindlaks määrata).
Individualistlik (asotsiaalne, dekadentlik või negativistlik) ja spirituaalse väljundita kunst ON kõrvalekalle, luksuslik ja ohtlik kulutus (massiinimene tajub selle ära oma loomaliku vaistuga) ja ta jääb selleks alati – seda nii evolutsioonilises, neurobioloogilises kui ka mis tahes muus võimalikus tähenduses.
Eriti kaugele selle tüütu tegevusega ei jõudnud, sain äraviskamiseks kilokotitäie, kuid hea seegi, sest uutele raamatutele ja paberitele – uuele pahnale – pole kusagil enam ruumi.
Jäi näppu üks paberileht, mis pälvis ootamatult huvi – olin sinna trükkinud (tollal kirjutasin veel trükimasinaga) mõned tsitaadid Freudi kirjutisest "Luuletaja ja fantaseerimine" ("Der Dichter und das Phantasieren") ja ühe puhul neist tegin huvitava tähelepaneku (ehk just seetõttu, et lugesin seda irdsena, väljaspool tervikteksti konteksti, mis soodustab tarkerdumisi mõtteseostesse).
Vabalt ümberöelduna väidab Freud tolles tsitaadis seda, et tõeline luulekunst (Ars poetica) seisneb tehnikas, mis aitab ületada teiste isikute eemaletõukavust (Abstossung), noid tõkkeid või barjääre, mis kerkivad Mina ja teise vahel ("…in der Technik der Überwindung jener Abstossung, die gewiss mit den Schranken zu tun hat, welche sich zwischen jedem einzelnen Ich und den anderen erheben, liegt die eigentliche Ars poetica").
Freudi järgi on luulekunst niisiis tehnika, mis aitab ületada teiste inimeste suhtes tuntavat vastumeelsust või vastikust (Abstossung’i võib tõlkida ka vastikuseks, vastumeelsuseks).
Üllatav on siin muidugi see, kuidas Freud on luuletamisest ja fantaseerimisest rääkides libisenud isikute (ja mitte ainult luuletajate ja lugejate) vaheliste suheteni ning – mis peamine – eeldanud nende suhete juures justkui mingite vältimatute tõkestuste (Schranken) olemasolu.
Kunsti kui tehnika esmaseks eesmärgiks oleks sel juhul siis inimsuhete (ja kommunikatsiooni) kui sellise võimaldamine. Või teisitiöelduna: inimeste kooseksisteerimise ja interpersonaalsete suhete eelduseks ongi teatava KUNSTI, ars’i, poeetika olemasolu.
Samas on intuitiivselt üsna mõistetav, et mingi kirjandusliku teksti lugemisel ei tule "omaks" võtta mitte ainult TEKSTI (retoorilist tasandit), vaid ka teist INIMEST (teksti autori isiksust). Kas pole siin heaks näiteks Mihkel Raua hiljuti ilmunud "Musta pori näkku"? – tean mitmeid, keda tema teksti Ars poetica, ehk "kunstilisus" ei ole suutnud üle aidata (zu überwinden) vastikusest, Abstossung’ist nii teksti sisu kui ka kirjutaja enda, tema isiku suhtes (tunnistades, et alkohoolik jääb alkohoolikuks, tuleb tunnistada ka selle alkohooliku inimlike omaduste teatavat – potentsiaalset – püsivust ajas, ükskord mölakas, alati mölakas jne).
Aga siiski, laiemalt võttes – kunst kui inimsuhete võimalikkuse tagaja, vastastikkuse vastumeelsuse ületamise tehnika?
Kas ei ilmne siingi oma tõsine iva, Freudi geniaalne, oma ajast ees olev läbinägelikkus?
Kogu kunsti kui sellise lähtekohaks peetakse tänapäeval üksmeelselt RITUAALE, rituaalset käitumist, mille põhitunnused on nii inimolevustel kui ka loomadel-lindudel-putukatel väga sarnased (rütmiliselt korduvad tegevused või liikumised, mis erinevad selgelt isendite tavakäitumisest).
Kõigi rituaalide evolutsiooniliseks eesmärgiks on alati ja iga liigi puhul olnud üksikisendi kohandumine teis(t)e samasse liiki kuuluva(te) isendi(te)ga ehk siis üksikolendi sulandumine suuremasse kooslusse, mingisse bioloogilisse, sotsiaalsesse või spirituaalsesse tervikkuse (näiteks inimeste spirituaalsete rituaalide eesmärgiks on transtsendents ja unio mystica, väljumine Mina piiridest ja sulandumine Absoluuti – rütmiliste tegevuste, häälitsuste jne käigus kaotab inimaju neuroloogilisel tasandil võime eristada iseennast, oma Mina keskkonnast, see on teatava kognitiivse funktsiooni pärsing, mis on ajuteadlaste poolt kindlaks tehtud, s. t Absoluudi või Jumala või Kõiksusega üksolemise müstiline kogemine võrdub meie ajus reaalse kogemusega).
Kõige primitiivsemad rituaalid (tervitamis-, allumis- ja paaritumisrituaalid jne) ongi ilmselgelt suunatud liigisisesele äratundmisele, nii-öelda sotsialiseerumisele ja ellujäämise seisukohast usalduväärsete suhete tagamisele – näiteks paaritumisrituaali ajal moodustavad kaks liblikat õhus keerulisi paariskujundeid selleks, et tekitada vastastikust "neuroloogilist resonantsi", mis aitab äratunda liigikaaslase ja hoiab ära bioloogilise raiskamise lihtsalt mingile lillele või värvilaigule.
Lühidalt, evolutsiooniliselt ja neurobioloogiliselt on rituaalne käitumine olnud üksikisendeid siduv, liitev käitumine ja saab seda alati olema.
Liialdamata võib öelda, et just selline on läbi aegade olnud ka rituaalidest võrsunud kunsti (kirjanduse, muusika jne) funktsioon – just seda kunstilt oodataksegi ja jäädakse alati ootama.
See seletab ka seda, miks inimestel on fundamentaalne, loomupärane tõmme või lausa vajadus propagandistliku ja positiivse kunsti (mingi siduva positiivse idee või ideaali või programmi) järele – see ühendab inimesi, või nagu Freud ütles, aitab neil üle saada vastikusest teiste ja kogu ühiskondlikult määratud elulaadi vastu (iga teine kätkeb ellujäämise seisukohalt endas potentsiaalset ohtu või ebameeldivust, rituaalid aitava suhteid teistega mahendad, kindlaks määrata).
Individualistlik (asotsiaalne, dekadentlik või negativistlik) ja spirituaalse väljundita kunst ON kõrvalekalle, luksuslik ja ohtlik kulutus (massiinimene tajub selle ära oma loomaliku vaistuga) ja ta jääb selleks alati – seda nii evolutsioonilises, neurobioloogilises kui ka mis tahes muus võimalikus tähenduses.
6 kommentaari:
"Inglismaal on kõige paremini läinud nendel kunstiliikidel, mille vastu publik huvi ei tunne. Luule on näide sellest, mida ma silmas pean. Me oleme olnud võimelised Inglismaal ilusat (head - minu parandus!) luulet looma, sest publik ei loe seda ning järelikult ka ei mõjuta seda. Publikule meeldib luuletajaid solvata, sest nad on individuaalsed, aga kui neid on juba kord solvatud, siis jäetakse nad rahule.../ Publik ei salli uudsust, sest ta kardab seda. See esindab neile üht individualismi liiki, kunstniku kinnitust, et ta valib omaenda teema ja käsitleb seda oma tahtmist mööda. Publiku suhtumine on täiesti õige. Kunst on individualism ning individualism on häiriv ja lagundav jõud. Selles peitubki tema tohutu väärtus. Sest see, mida ta häirida tahab, on ühetaolisus, harjumuste türannia ja inimese taandamine masina tasemele. Kunstis lepib publik sellega, mis on olnud, sest ta ei saa seda muuta, mitte sellepärast, et ta seda hindab. Publik neelab oma klassikud tervena alla ega saagi neist maiku suhu. Ta talub neid kui paratamatust ning kui ta ei saa neid moonutada, siis saab ta neist vähemalt rääkida. Kummalisel või mitte nii kummalisel kombel teeb see klassikutega leppimine palju paha. Piibli ja Shakespeare´i imetlemine Inglismaal on üks näide sellest, mida ma silmas pean." Oscar Wilde
"Inimese hing sotsialismi ajal"
Väga sobiv tsitaat komentaariks!
"Individualistlik (asotsiaalne, dekadentlik või negativistlik)ja spirituaalse väljundita kunst ON kõrvalekalle, luksuslik ja ohtliku kulutus (massiinimene tajub selle ära oma loomaliku vaistuga)ja jääb selleks alati - seda nii evolutsioonilises, neurobioloogilises kui ka mis tahes muus võimalikus tähenduses."
Mida ülaltoodud tsitaat siis õieti ütleb? Postuleeritakse individualistlik kunst, mille massiinimene vaistlikult hukka mõistab, sest see ei ole Freudi mõttes kommunikatiivne, ei aita ületada vastikust teiste suhtes. Tal puudub "spirituaalne väljund." Eeldan, et spirituaalse väljundi puhul on silmas peetud just seda kommunikatiivset, ühendavat mõju. Niisiis massiinimesel on (koos Freudiga) õigus, see kunst on väärtusetu, "luksuslik ja ohtlik kulutus". Järgnev Wilde'i tsitaat aga jätab mulje, et individualistlik kunst on siiski väärtuslik, kuid selle toomise kiidab sissekande autor üheselt sobivaks. Näib, et toimunud on teatav moodalibisemine või nihe (tsitaat ju ei kinnita sissekandes öeldut!) ja kerkib küsimus: mis see individualistlik kunst siis lõpuks on?
Tegelikult ei saa kunsti sellise jaotamisega algusest peale nõus olla. Vastandus propagandistlik ja positiivne kunst /asotsiaalne ja negativistlik kunst tundub ebatäpse, lihtsustavana. Tõepoolest on meil vajadus, et meie (kollektiivset) identiteeti vahetult ja pidevalt kinnitataks. Samas on piisavalt ka neid, kes sellise identiteedi, sellise kokkukuuluvuse vastu pea sama vahetult võitlevad. Niisiis toimub see võitlus ja vastandumine teataval vahetu identiteedi kehtestamise tasandil - näiteks kollektiivne individuaalse vastu jne. Siin on nii "positiivne" kui "negativistlik" tegelikult "propagandistlikud". Aga kas siin on ranges mõttes tegu üldse kunstiga? Nii bestsellerite vorpija kui obskuurne avangardist võivad tegeleda pelgalt olemasolevate vormide ümbertõstmisega, vahetu heakskiidu otsimisega kas suurelt publikumilt või vähestelt võitluskaaslastelt. Tõeliselt võimas kunst tundub olevat midagi kolmandat, ta esindab sellist elementi, mis ei ole vahetult ei kollektiivne ega individuaalne, ei positiivne ega negativistlik, ei sotsiaalne ega asotsiaalne, aga samas on need justkui ülimal määral - rohkem kui kollektiivne, vähem kui individuaalne jne. Kunstis, kirjanduses ilmub miski "neutraalne", nagu ütles Blanchot. Kas Juhan Liiv oli positiivne või negativistlik? Kas ta pelgalt "neelati alla", nagu võiks mõelda Wilde'ile viidates? Ma ei usu. Liiv on (praegu) nii populaarne ja (Eesti rahvale, tegelikult rahvusele) oluline just seekaudu, et ta oli "asotsiaalne", et ta oli "negativistlik" jne - tegelikult muidugi ei olnud, sest need jaotused just ei ole kirjandusest rääkimisel adekvaatsed. Nt Bergson räägib religiooni ja moraali kahest allikast, milles üks on tõesti rituaalne ühtsuse hoidmine, aga teine miski, mis just sellise rituaalse ühtsuse ületab - ja seega ka tema pelga "negativistliku" korrelaadi. Rituaalne ühtsus ja müstiline ühtsus - kuigi seegi sõna on siin, kirjandusest rääkides, kahtlane ja eksitav - on kaks täiesti ise asja...
Ka selle kommentaari peale ütleks, et väga sobiv jutt, kogu see teema loomulikult ongi potentsiaalselt lõputu arutluse lähtekoht - sest blogi ei olegi range trakteerimise koht (minu jaoks), pigem koht mingite pisiuidude, tähelepanekute ja (vahel ka irooniliste või küsitavate) mõttevälgatuste esitamiseks.
"Niisiis toimub see võitlus ja vastandumine teataval vahetu identiteedi kehtestamise tasandil - näiteks kollektiivne individuaalse vastu jne" - näiteks mul tekib seda tsitaatid lugedes küsimus, mis on VAHETU identiteet?, mida selle all kirjutaja silmas pidas? jne
Mind jällegi huvitaks, millised oleksid tõeliselt võimsa kunsti tunnused. Praeguse seisuga tundub, et üks kindel tunnus oleks kindlasti "igavikuline", "ajatu" st tõeliselt võimas kunstiteos elab üle kõik ebaadekvaatsed ja adekvaatsed kirjeldused. Aga kas seda "miskit", seda
"ülimal määral ja rohkem" kui kollektiivset või individuaalset oleks võimalik täpsustada? Või ei saakski, sest see (kirjeldus, mistahes lahterdus, müstilise "miski" , "millegi kolmanda" sõnastamine) võtaks tõeliselt võimsalt kunstilt selle oreooli, tema tähenduse? Mis toimemehhanism see on?
Lubage veel veidi sõna võtta: "vahetu" identiteediga tahtsin viidata lihtsalt duaalsele suhtele, millele Lacanil vastaks nt imaginaarne - loomulikult ei ole imaginaarne päris vahetu, vaid vahendub just imaago kaudu, aga ikkagi, ta on duaalne suhe, viha-armastuse suhe, kompromissitu suhe, on/ei ole, mustvalge, lihtsal vastandusel põhinev suhe. Väidangi, et tekstid, mis opereerivad sellisel pinnal, on pigem ideoloogilised ja "propagandistlikud" kui kunstitekstid (tekst võib pealtnäha olla väga rikas, aga tegeleda ikkagi vaid olemasoleva ümbertõstmisega). Ses mõttes on kunstiline tekst "vahendatud", kui jääda sellise hegelliku retoorika juurde, millegi "kolmanda" poolt. Jutumärgid sellepärast, et see nagu õieti ei ole kolmas. Ka ei ole see "müstiline". Intuitiivselt võttes ei ole see ju midagi nii keerulist - ütleme näiteks nii (koos Genette'iga), et kunstitekst on olemuslikult intransitiivne, st ei viita _vahetult_ millelegi maailmas olemasolevale, vaid viitab maailmale vaid iseenese terviku kaudu. Noh, see "tema enese tervik" ongi see, mille kaudu ta on vahendatud. Samas mis see tervik ikkagi on? Kuidas ta ilmub, millal me teame-tunneme, et tegu on kunstilise tekstiga? Mis on tema "tunnused"? Neid on otsinud terve plejaad kirjandusteadlasi ja filosoofe ja midagi universaalselt kehtivat leidnud ei ole. Jällegi intuitiivselt tundub, et kirjandusteos on midagi sellist, millel _ei saagi_ üheseid tunnuseid olla, siis võiks pelgalt neid teades kunsti komponeerida jne. Niisiis võiks öelda, et see element, milles ilmneb teose "tervik", mis teda siis maailmale "vahendab", ongi see uudsus, see puuduv ja ainulaadne "tunnus", mis peab kunstiteosel olema, et ta oleks kunstiteos. Võiks ka öelda, et mitte see element ei anna meile teost, vaid et teos annab meile selle elemendi, et me teose kaudu sukeldume sellesse elementi, et seda me nt raamatut lugedes tahamegi. Niisiis ei ole see "kolmas", mis "vahendab", mitte mingi hegellik süntees, vaid pigem teatav neutraalne element, mis avaneb ainult teose kaudu, aga ometi jääb sellest eraldiolevaks, alati justkui eraldub teosest ja vajab üha uuesti ja uuesti ülesleidmist.
Kui me saame teose kaudu sellesse elementi, siis meile avaneb mingi täiesti uudne perspektiiv maailmale, ja ta avaneb nõnda, et me enam ei kujuta ette maailma ilma selleta. Niisiis annab ka kunstiteos meile identiteedi, aga see on (vähemalt algul) värisev, liikuv, justkui lahtine identiteet ja sellisena teatav anti-identiteet - sest "põhineb" sellel uudsuse kättesaamatul elemendil, millel midagi üheselt määratletavat õieti seista ei saa. Võiks mõelda, et kõigi lihtsate, duaalsetel vastandustel põhinevate identiteetide põhjas on tegelikult selline anti-identiteet, nt eestluse põhjas üks Juhan Liiv jne. See on see loov jõud, mis annab täiesti uue, hullumeelse vaate ("ükskord on eesti riik"), mis muidugi kohe hakkab staatilisteks vormideks hanguma, aga talle jääb alati alles teatav maavärina-potentsiaal, ja kunstnikud on need, kes kõik algused ikka-jälle üles võtavad ja liikuma panevad.
Võibolla sai pisut liiga palju jutustatud, aga sissekanne ja märkused inspireerisid...
Postita kommentaar
Tellimine: Postituse kommentaarid [Atom]
<< Avaleht