esmaspäev, 23. veebruar 2009

Moodne paranoia

Inglise psühhoanalüütik ja esseist Adam Phillips näeb piltidel välja nagu Bob Dylan. Kuigi ta kaldub vahel – vähemalt viimases kogumikus "Side Effects" – ka liialt nämmutama, on ta esseistika, st vaba arutluskunsti alal üks minu lemmikuid.
Mulle on ammu huvi pakkunud kirjutised, kus paranoiast on tehtud mudel ja viitetaust moodsa inimese ja ühiskonna mõtestamisel.
Üldiselt on nii, et paranoiat peetakse reaktsiooniks seisundile, kus (sümboolne) universum on kaotanud "Jumala surma" järel keskpunkti ning maailm ja subjekt on voolanud tähendustest (ka korrast, seadustest, hierarhiatest) tühjaks. Paranoia on subjekti katse päästa olukorda – see on iseenda asetamine tühjaks jäänud keskmesse, keskpunkti säilitamine, mille tagajärjeks on siis teatavasti enesekohase tähenduslikkuse üliküllus, inflatsioon (kõik "viitab" minu mega-Minale).
Ka Phillipsi arutlustes paranoiast on esiplaanil küsimus TÄHENDUSEST – siis eelkõige subjekti, aga vältimatult ka kogu maailma tähendusest või tähendusetusest.
Subjekt on paranoia serval siis, kui ta ei suuda taluda, tunnistada oma tähtsusetust, kui see on tema jaoks MÕELDAMATU.
All üks tsitaat Phillipsi kirjutisest "Paranoid Moderns":
"The paranoiac is the person who has realized that he is no different from anyone else. So his singularity – and the importance of singularity – becomes his hobby-horse (the contemporary preoccupation with finding one’s voice is clearly a derivative if this). The idea of individuality may emerge at the point at which it begins to occur to people that there may be no such thing. People may be unique, but their uniqueness may be insignificant".
Tsitaadis ütleb ta niisiis seda, et individuaalsus ja ainulaadsus muutuvad probleemiks (ja ühtlasi sundmõtteks) siis, kui meil on kahtlus, et mingit erilist, relevantset erinevust või ainulaadsust ei olegi.
Paranoiku põhiküsimuseks on ERISTUMINE, enda esile tõstmine teistest, tähendusetust massist. Mõtet arendades võiks seega öelda, et paranoia ei olegi muud kui iha tähenduse järele, iha selle järele, et Minu erilist staatust märgataks ja tunnistataks. Ja seda iha saab rahuldada ainult kõrgendatud TÄHELEPANU tajumise (või luululise kujutlemise) kaudu.
Kuna "moodsa paranoia" projekti kuulubki tuntuse, kuulsuse, tähelepanu taotlemine (tähelepanust saab subjekti identiteedi ja tähenduse, tema TÄHTSUSE kinnitus), siis tuleks rääkida rõhu nihkumisest varjatud – st üksnes subjekti enda poolt fantaseeritud – tähelepanu vormidelt sotsiaalselt aktsepteeritud, kõigi poolt tunnustatud ja märgatud tähelepanu vormidele, st avaliku teabevälja (meedia) tähelepanule. Kui sind ei ole seal (meedias, avalikul teabeväljal), ei ole sind olemas.
Ja veel - meditsiinilise paranoia puhul on tagakiusamine (vihkamine) osa paranoiku identiteedist, tema tähtsuse määr on vastavuses fantaseeritud tagakiusamise määraga ("Nad vihkavad mind, kuna olen eriline; olen eriline, kuna nad vihkavad mind") ehk siis tagakiusamise, jälitamise määr ongi ainus määr, mis määrab paranoiku jaoks tema tähtsuse, erilisuse jne määra.

Tagakiusatuks olemine muudab (paranoilise) subjekti reaalseks, ainult vihatuna tajub ta end olevana – vihkamise objektina on ta teiste (ja iseenda) jaoks elus, elav.
Olla olemas, olla TÄHTIS tähendab paranoikule seega –
olla tagakiusatud, olla ohver.
Moodsa paranoia puhul on selle vasteks aga: olla meedias ja… olla meedia poolt jälitatud, olla meedia ohver.
Näiteks meenub, kuidas Värskes Ekspressis uuris Mihkel Raud peatselt käivituva reality-show tüdrukutelt, kas nad ei karda, et neilegi kleepuvad külge nimed a la Paari-Paavo, Bussi-Birjo (st et nendegi üle hakkab rahvas ilkuma jne) ja… tüdrukud ainult kehitasid õlgu ja tegid: "Määä…".
Tähelepanu taotlemine ongi tänapäeval vihkamise provotseerimine ja tõeliselt olemas saabki olla ainult ohvrina, tagakiusatuna, vihatuna (vihkamine ja vihkamise provotseerimine kuuluvad lahutamatult kokku ka meditsiinilise paranoia struktuuris).
Intrigeerivaid mõttearendusi õhutas ka Phillipsi mõttekäik, et hirm jälitamise ja tagakiusamise ees varjab tegelikult hirmu selle ees, et MIND EI MÄRGATA, et mind ei peeta tähtsaks, oluliseks.
Sellele mallile tuginedes saab ju konstrueerida teisigi kahtlusi:
1) hirm vägistamise ees – juhul, kui see muutub patoloogiliseks – võib peita subjekti ebakindlust oma seksuaalse atraktiivsuse suhtes;
2) teadlase hirm, et talt varastatakse ideid, võib peita hirmu, et tal ei olegi erilisi originaalseid ideid;
3) mingi vähemuse hirm diskrimineerimise ja solvangute ees (kõrgendatud tundlikkus nende võimalikkuse suhtes) – või siis hirm mingi vähemuse pärast, "poliitilise korrektsuse" pedantne nõudmine – võib peita hirmu, et mingeid erilisi erinevusi või vähemusi enam ei olegi või et tegelikult ei mängi need mingit otsustavat rolli, ei lähe kellelegi tõeliselt korda ega muuda midagi, make no difference (ainus võimalus tänapäeval veel mingit erinevust või erilisust, seega ka mingit TÄHENDUST rõhutada, esile tõsta on… otsida ohvrit, solvatut, muutuda solvatuks, ohvriks).
Olla ohver, eriti meedia ohver –
see on moodne MEGALOMAANIA, see on õigus tähendusele ja tähtsusele.

Sildid:

7 kommentaari:

Blogger ELO VIIDING ütles ...

Põhimõtteliselt võiks selle erandlikkuse- ja eristumiseparanoia inverteeritud väljenduseks olla ka puhas projektsioon - "erilisuse" tõrjuv (imetlev) omistamine kellelegi teisele; teise arrogantsuses või elitaarsuses süüdistamine (totalitarismist tuntud): "tema on ikka parem kui kõik teised", või: "rahvaesindajale on muidugi kõik lubatud" vms., mida maakeeli nimetatakse eelarvamusteks, ent mis väljendab projitseerija sedasama erilisuse-iha - sageli allasurutud ja kannatava ego ümberpööratud ning võimendatud soovi olla ise "eriline". Mida rohkem tunneb projitseerija puudust "oma erilisusest" (mis tähendaks sageli lihtsalt elementaarset kooskõla omaenda "minaga"), seda enam suudab ta teha kärbsest elevandi -
näit. võimenduvad teises mingid kultuurilised või käitumuslikud iseärasused ja paisuvad mõõtmatuks probleemidekuhjaks "Erilisuse" tajumisel piisab erilisuse-puuduse all kannataja või erandlikkuse-näljase jaoks tegelikult väga väikeste detailide olemasolust, et need omandaksid projitseerides hiiglaslikud mõõtmed; äärmuslik aga allasurutud vajadus võimendab "puuduva" nägemist ka nö üsnagi tagasihoidlikult valgustatud ruumis.

teisipäev, veebruar 24, 2009  
Blogger Kris © ütles ...

Eristumise, tähelepanu ja tähtsuse vajadus viitab ilmselgelt üpris nartsisistlikule inimtüübile, või lausa egomanjakaalsele tüübile, kelle eluvõitlus ongi lõputu enesetõestamine. Teisisõnu, tegemist on ääretult tundliku ja haavatava natuuriga, kes on teatud mõttes oma iha lõksus - arrogantsus püüab kompenseerida madalat enesehinnangut, ent paratamatult käib sellega kaasas paranoia, et miski pole piisav.

Meenub üks kunagi ETVs nähtud dokk egomanjakkidest. Seal toodi välja lausa 7 punkti totaalsest diagnoosist. Paranoia oli olulisemaid. Ent kõige karmim moment seisnes empaatia puudumises. St, säärane inimene on valmis kõike tõlgendama oma ego kahjuks, ja on valmis põhimõtteliselt laskuma äärmusteni (ka mõrvani), et oma nõrka egot kaitsta.

Võitlus on pigem selles, et mitte olla ohver. Ja siin ilmnebki see silmus - mäng hakkab juba lõppema, meenutama võimalikku Reaalset, ent inimene ei saagi aru, et ta on iseenda tähenduse nimel end ohverdanud või lausa ohvriks muutunud.

Ja kuna pingutus end tühistas, siis tulemus on teadagi veel suurem paranoia, veel suurem iha "olla kuidagi eriline", kõige eelneva kordamine (sest iga kordus on iga kord uus) ja seda kõike kasvavas perspektiivis... st lõks on seega täielik.
Niiöelda moodsalt, ollakse iseenda tungide lõksus.

teisipäev, veebruar 24, 2009  
Blogger august chang ütles ...

Kui keegi on "kuulus selle poolest, et on kuulus", siis see on oma äärmuslikus minimaalsuses ju väga huvitav olukord. Siin on eksistentsialismi üks põhiväiteid, nimelt et inimesel ei ole olemust või et inimese ainsaks olemuseks on see, et ta on olemas (inimene on ainus olend, kelle puhul essentia=existentia), võtnud sellise kuju, kus olemasolemise asemele on asunud kuulus-olemine, st näha-olemine, teada-olemine, mis ekstistentsialistide järgi määratleb pigem asjade, mitte inimese olemist. Kui ma olen kuulus ainult selle poolest, et olen kuulus, siis tähendab see ju seda, et ma olen kuulus juhuslikult, puht-mehaaniliselt (sest mul pole olemust, st seda, _mille pärast_ ma kuulus peaksin olema - mingid omadused jne), ma lihtsalt sattusin esiplaanile, mind tabas loosiõnn, mind tõmmati välja loosirattast nagu kuulikest, mis pelgalt loodusseaduste tõttu vastavasse kohta oli sattunud. Aga kuigi mehaaniline, on see kuulsuse väljaloosimine ometi kuidagi vägev, temas on mingi tõde. Võibolla on see demokraatia ja kapitalismi tõde? Kuulsaks võib ju saada _igaüks_, ja erinevalt parlamenti valimisest või rikkaks saamisest ei pea (töötegemisest või tõelisest andest üldse rääkimata) isegi valetada oskama. "Kuulus, sest kuulus" on oma ultra-demokraatlikkuses ka kohutav, õudustäratav, sest ta on täiesti paljas, täiesti vaene olemismääratlus - ja täiesti paradoksaalne. Ta viitab oma pahupidisel moel usu ja armastuse samasugusele paradoksaalsusele - armastan ju selle pärast, "et armastan", mitte mingite omaduste pärast.

"Kuulus, sest kuulus" võiks viia _mysterium tremendumi_ tundeni - see täiesti paljas, ärateenimatu väljavalimine meenutab prohvetiks-kutsumist...

kolmapäev, veebruar 25, 2009  
Blogger ELO VIIDING ütles ...

"Aga kuigi mehaaniline, on see kuulsuse väljaloosimine ometi kuidagi vägev, temas on mingi tõde. Võibolla on see demokraatia ja kapitalismi tõde? Kuulsaks võib ju saada _igaüks_, ja erinevalt
parlamenti valimisest või rikkaks saamisest ei pea (töötegemisest või tõelisest andest üldse rääkimata) isegi valetada oskama. "Kuulus, sest kuulus" on oma ultra-demokraatlikkuses ka kohutav, õudustäratav, sest ta on täiesti paljas, täiesti vaene olemismääratlus - ja täiesti paradoksaalne. Ta viitab oma pahupidisel moel usu ja armastuse samasugusele paradoksaalsusele - armastan ju selle pärast, "et armastan", mitte mingite omaduste pärast."

Jah, kapitalismi ja demokraatia tõde on see, et "kuulsus" on devalveerunud just reipa, progressiivse, kalkuleeritud ning
eesmärgipärase tegususe läbi: kuulsuse realiseerimine on
infoajastul ju erakordselt lihtne. Nostalgiline unistus "õigest" ehk "tõeliselt õigustatud" ja
"väljavalitud" kuulsusest kuulub justkui fundamentaalsete unistuste ja ihade hulka ning kestab, olgugi, et kuulsus on n.ö. devalveerunud, muutunud puhtaks "kosimiseks" - devalveerunud, kuna selles pole negatiivset, tõrjuvat, väljasulgevat, mööndusi mitte tegevat, leppimatut elementi, mis annaks kuulsusele kuidagi kurjakuulutavama, "kuulsuse" olemusega kuidagi sobivama (aga harmooniaga harjunud kõrvale muidugi sobimatu) kõla...
"Kuulus, sest kuulus" võiks viia _mysterium tremendumi_ tundeni -
see täiesti paljas, ärateenimatu väljavalimine meenutab prohvetiks-kutsumist..."
Prohvetlik kuulsus on seotud selle "miskiga", millest oli juttu A. Changi kommentaaris 06.02: "See on see loov jõud, mis annab täiesti uue, hullumeelse vaate...". Jättes "uudsuse" antud näite juures kõrvale, oleks n.ö passeistlik prohvetlik, "puhta" või "algse" tähendusoreooliga kuulsus ilmselt umbes seesugune:
"Kord astusin koos oma sõbranna Lenja Arnštamiga sisse ühte kirjanike raamatupoodi. Sisenes Ahmatova ja küsis müüjalt üht oma raamatut. Ma ei mäleta, kumba, kas "Valget parve" või "Anno Dominit". Müüja tõi talle ühe eksemplari, kuid Ahmatova soovis kümmet. Müüja vihastas ja ütles: "No see on küll ennekuulmatu. Raamat läheb väga hästi ja seda võidakse iga hetk
küsida. Pean rahuldama oma kliente ega müü teab kellele kümmet eksemplari korraga. Mida ma teistele klientidele ütlen? Ah?" (Dmitri Šoštakovitš "Tunnistus")

neljapäev, veebruar 26, 2009  
Blogger Jaanus Adamson ütles ...

Kui ses mõttes "kuulsus" on kapitalismi ja demokraatia tõde (A. Cahng), siis see on inklusiivne (sissehaarav), mitte eksklusiivne (välistav) kuulsus - selle (libidinaalne) ökonoomika põhineb sisendusel, et SELLES KUULSUSES EI OLE MIDAGI ERILIST.
See, mis meid tõeliselt lummab, ongi tunne, et selles ei ole midagi erilist, et seal "taga" ei ole midagi erilist, et nad on ASENDATAVAD (näiteks meie endiga, kasvõi 15 minutiks).
Seepärast täidabki meie nördimus kõigi niiöelda kuulsuste "tühisuse" üle meid salamisi sisima rahulduse, rõõmuvärina, jumaliku ihulise tremologa.
Inklusiivne tühisus - demokraatlik asendatavus - ekvivalentsuse loogika (raha-idee).

neljapäev, veebruar 26, 2009  
Blogger Jaanus Adamson ütles ...

Inklusiivsuse (ehk demokraatia) ja ekvivalentsuse (ehk kapitalismi) loogikal on kalduvus levida, laieneda, meie teadvust mürgitada - see hakkab õõnestama ka nende positsiooni, kes EI OLE ASENDATAVAD, kes ei ole tühised-tühjad, see hakkab õõnestama lõpuks KÕIKE, mis ei ole asendatav, kogu hieraatilist, hierarhilist väärtussüsteemi.

neljapäev, veebruar 26, 2009  
Anonymous Anonüümne ütles ...

Amiable fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.

esmaspäev, veebruar 15, 2010  

Postita kommentaar

Tellimine: Postituse kommentaarid [Atom]

<< Avaleht