Robustne kaunishing
Muidu ikka huvitava kirjutajana tundunud Paavo Matsini viimastes avaldustes on miski hakanud häirima, häirima mitte nüanssides, vaid milleski põhimõttelises. Kas oskaksin üldistada?
Toon ära tsitaadi tema kommentaarist nullindate kirjandusarutelude kohta viimases Sirbis: "Kogu protsessile saaks kirja panna ka hoopis teistsuguse vaate, kus ei oleks luule puhul keskmes mitte oma tõesti naiivsete maailmavaluprobleemidega tegelev fs, vaid hoopis näiteks kogu eksperimentaalsemat kirjandust pöördumatult mõjutanud Kiwa. Kus aga on pikemad käsitlused näiteks Kiwa väga põhimõttelise ja murrangulise loomingu kohta? Miks ei ole Kiwa (kui kirjanik, aga ka kui organisaator) saanud aastaauhindu ja ordeneid?"
Just "dissidendid", vastumõtlejatena esinevad kriitikud (need, kes õhutavad ja esindavad mingeid alternatiivseid vaateid kirjandusele) on need, kes kipuvad meile alati, ühel või teisel viisil meelde tuletama, et kirjanduselu on olelusvõitlus – mis pole iseenesest halb.
Halb on see, et ühtegi Matsini kirjutist ei ole viimasel ajal saanud lugeda nii, et ei peaks süüd tundma… selle või tolle autori kiitmisega kaasneb tal tingimata etteheide mingile "instantsile", mingitele otsustajatele või teistele kriitikutele (lugejatel), kes pole enne teda, Matsinit suutnud seda autorit avastada, hinnata, esile tõsta, premeerida, märkamisest rääkimata…. (Mõni aeg varem kirjutas ka Berk Vaher pea eranditult samal süüdistaval viisil: iga tema silmis hea autori eelduseks oli see, et see oli teiste poolt piisavalt tunnustamata).
Matsin kurdab, et kus on pikad ja põhjalikud käsitlused Kiwast?
Mida v…u ta sinna Eesti Kirikusse ja Playboy’sse on nikerdanud, selle asemel, et ise Kiwast midagi põhjalikumat kirjutada (ja ma söön oma mütsi ära, et kui ta nüüd kirjutakski Kiwast, mis tal kardetavasti siiski väga õnnestunult välja ei kukuks, kaasneks sellega topeltannuses süüdistusi kõigi aadressil, kes seda mingil mõistetamatul põhjusel enne teda teinud ei ole – see on selline äraspidine (perversselt suure- ja ohvrimeelne) eneseimetlus: mul tuleb kõik teie lollide eest ise ära teha, minuta on kirjanduselu üks juhmakate ja äraostetavate hingede kohmitsemine pimedikus… ).
Hegeli on kirjutanud "kaunishingedest" ("Schöne Seele"), tema järel ka Lacan (muidugi ka paljud teised) – kaunishingede häda on lühidalt selles, et nad eitavad iseenda vastutust, enda haaratust sellesse, mis nende ümber toimub ja mida nad neurootiliselt (ohvrite ja impotentidena) kritiseerivad.
Võtan selle kokku kolmes asjakohases (st. Matsinisse jt-sse kaunishingedesse puutuvas) punktis:
1.
Tehakse etteheiteid kirjanduselu aadressil, aga kuidagi nii, et ise justkui paiknetakse mingil välisel (libidinaalsest ökonoomiast ja võimuvõitlusest puutumatul) positsioonil – ehk siis, ei tunta ennast ära maailmas, mille puudusi kirglikult kritiseeritakse.
2.
Kuigi esinetakse jõuliste (kategooriliste) avaldustega ja käitutakse mingi välise jõuna, esinetakse samas ometi… jõuetu ja impotentse pealtvaatajana (varjatult isegi ohvrina) – ehk siis ei tunta ennast ära selle (välise) maailma ühe osa või, õigemini, sellesinatse maailma sümboolsete suhete positiivse tingimusena (nii nagu näiteks ema, kes hädaldab, et tema on peres ainuke, kes kraamib ja koristab, on ise teiste korratuse positiivne tingimus ja ei loobuks tegelikult mingil tingimusel oma identiteedist, oma rollist kannatajana, oma ohvripositsioonist).
3.
Ei suudeta taibata, et esitatakse vastukäivaid, põhjendamata, isegi selgrootuid vaateid ja hinnanguid – ehk siis iseenda vaimne korratus projitseeritakse ümbritsevasse.
Hegeli järgi on kaunishingena käitumise ainsaks tulemuseks hullumeelsus (Hegel lähtus oma õest, kes lõpetas hullumajas, samuti Moliere’i "Misantroobi" Alceste’ist –paradigmaatilisest kaunishingest).
Mina siin esitakse järgmise tulemuse:
Ennast vastumõtlejaks kujutlev kaunishing lõpetab loogilisel viisil nii, et minetab arusaama heast kirjandusest ja õigustatud kriitikast – tõepoolest, heal kirjandusel on pistmist olemuslike, metafüüsiliste probleemidega, kuid see ei tähenda näiteks seda, et kiita tuleks neid kirjanikke, kelle loomingus on müstilised, metafüüsilised, spirituaalsed jne motiivid või probleemid esil mingil lapsikul, siililegi selgel viisil.
Kirjanduses on suurel hulgal nii pseudo-spirituaalsust kui ka pseudo-eksperimentaalsust – nn eksperimentaalne kirjandus võib tänapäeval olla lihtsalt teatav stiil, konventsioon (sürrealismi kitš: "rohelised ideed magavad raevukalt" jne ), millest võib sündida midagi huvitavat (mõjuvat) või midagi tüütavat. Aga on ka varjatud (implitsiitset) spirituaalsust ja varjatud eksperimentaalsust.
Kiwa ei ole minu jaoks andekas kirjutaja mitte "eksperimentaatorina", ei oska teda ka murranguliseks pidada (üks luuletajaid, keda võiks nullindatel teatud mõttes murranguliseks, noorema luule jaoks "teedrajavaks" pidada, on just nimelt Matsini poolt halvustatud fs – ja veel, mis siis, kui käiksin Matsini vaimus välja järgmise süüdistuse: miks need vaimuvaesed jobud, kes peavad fs-i sotsiaalkriitiliseks vms luuletajaks ei ole veel taibanud, et tegelikult tuleks temast põhjalikult kirjutada kui moodsast metafüüsilisest luuletajast – aga selle taipamiseks ei ole mõistagi kasu klammerdumisest Meyrinki-maailma).
Toon ära tsitaadi tema kommentaarist nullindate kirjandusarutelude kohta viimases Sirbis: "Kogu protsessile saaks kirja panna ka hoopis teistsuguse vaate, kus ei oleks luule puhul keskmes mitte oma tõesti naiivsete maailmavaluprobleemidega tegelev fs, vaid hoopis näiteks kogu eksperimentaalsemat kirjandust pöördumatult mõjutanud Kiwa. Kus aga on pikemad käsitlused näiteks Kiwa väga põhimõttelise ja murrangulise loomingu kohta? Miks ei ole Kiwa (kui kirjanik, aga ka kui organisaator) saanud aastaauhindu ja ordeneid?"
Just "dissidendid", vastumõtlejatena esinevad kriitikud (need, kes õhutavad ja esindavad mingeid alternatiivseid vaateid kirjandusele) on need, kes kipuvad meile alati, ühel või teisel viisil meelde tuletama, et kirjanduselu on olelusvõitlus – mis pole iseenesest halb.
Halb on see, et ühtegi Matsini kirjutist ei ole viimasel ajal saanud lugeda nii, et ei peaks süüd tundma… selle või tolle autori kiitmisega kaasneb tal tingimata etteheide mingile "instantsile", mingitele otsustajatele või teistele kriitikutele (lugejatel), kes pole enne teda, Matsinit suutnud seda autorit avastada, hinnata, esile tõsta, premeerida, märkamisest rääkimata…. (Mõni aeg varem kirjutas ka Berk Vaher pea eranditult samal süüdistaval viisil: iga tema silmis hea autori eelduseks oli see, et see oli teiste poolt piisavalt tunnustamata).
Matsin kurdab, et kus on pikad ja põhjalikud käsitlused Kiwast?
Mida v…u ta sinna Eesti Kirikusse ja Playboy’sse on nikerdanud, selle asemel, et ise Kiwast midagi põhjalikumat kirjutada (ja ma söön oma mütsi ära, et kui ta nüüd kirjutakski Kiwast, mis tal kardetavasti siiski väga õnnestunult välja ei kukuks, kaasneks sellega topeltannuses süüdistusi kõigi aadressil, kes seda mingil mõistetamatul põhjusel enne teda teinud ei ole – see on selline äraspidine (perversselt suure- ja ohvrimeelne) eneseimetlus: mul tuleb kõik teie lollide eest ise ära teha, minuta on kirjanduselu üks juhmakate ja äraostetavate hingede kohmitsemine pimedikus… ).
Hegeli on kirjutanud "kaunishingedest" ("Schöne Seele"), tema järel ka Lacan (muidugi ka paljud teised) – kaunishingede häda on lühidalt selles, et nad eitavad iseenda vastutust, enda haaratust sellesse, mis nende ümber toimub ja mida nad neurootiliselt (ohvrite ja impotentidena) kritiseerivad.
Võtan selle kokku kolmes asjakohases (st. Matsinisse jt-sse kaunishingedesse puutuvas) punktis:
1.
Tehakse etteheiteid kirjanduselu aadressil, aga kuidagi nii, et ise justkui paiknetakse mingil välisel (libidinaalsest ökonoomiast ja võimuvõitlusest puutumatul) positsioonil – ehk siis, ei tunta ennast ära maailmas, mille puudusi kirglikult kritiseeritakse.
2.
Kuigi esinetakse jõuliste (kategooriliste) avaldustega ja käitutakse mingi välise jõuna, esinetakse samas ometi… jõuetu ja impotentse pealtvaatajana (varjatult isegi ohvrina) – ehk siis ei tunta ennast ära selle (välise) maailma ühe osa või, õigemini, sellesinatse maailma sümboolsete suhete positiivse tingimusena (nii nagu näiteks ema, kes hädaldab, et tema on peres ainuke, kes kraamib ja koristab, on ise teiste korratuse positiivne tingimus ja ei loobuks tegelikult mingil tingimusel oma identiteedist, oma rollist kannatajana, oma ohvripositsioonist).
3.
Ei suudeta taibata, et esitatakse vastukäivaid, põhjendamata, isegi selgrootuid vaateid ja hinnanguid – ehk siis iseenda vaimne korratus projitseeritakse ümbritsevasse.
Hegeli järgi on kaunishingena käitumise ainsaks tulemuseks hullumeelsus (Hegel lähtus oma õest, kes lõpetas hullumajas, samuti Moliere’i "Misantroobi" Alceste’ist –paradigmaatilisest kaunishingest).
Mina siin esitakse järgmise tulemuse:
Ennast vastumõtlejaks kujutlev kaunishing lõpetab loogilisel viisil nii, et minetab arusaama heast kirjandusest ja õigustatud kriitikast – tõepoolest, heal kirjandusel on pistmist olemuslike, metafüüsiliste probleemidega, kuid see ei tähenda näiteks seda, et kiita tuleks neid kirjanikke, kelle loomingus on müstilised, metafüüsilised, spirituaalsed jne motiivid või probleemid esil mingil lapsikul, siililegi selgel viisil.
Kirjanduses on suurel hulgal nii pseudo-spirituaalsust kui ka pseudo-eksperimentaalsust – nn eksperimentaalne kirjandus võib tänapäeval olla lihtsalt teatav stiil, konventsioon (sürrealismi kitš: "rohelised ideed magavad raevukalt" jne ), millest võib sündida midagi huvitavat (mõjuvat) või midagi tüütavat. Aga on ka varjatud (implitsiitset) spirituaalsust ja varjatud eksperimentaalsust.
Kiwa ei ole minu jaoks andekas kirjutaja mitte "eksperimentaatorina", ei oska teda ka murranguliseks pidada (üks luuletajaid, keda võiks nullindatel teatud mõttes murranguliseks, noorema luule jaoks "teedrajavaks" pidada, on just nimelt Matsini poolt halvustatud fs – ja veel, mis siis, kui käiksin Matsini vaimus välja järgmise süüdistuse: miks need vaimuvaesed jobud, kes peavad fs-i sotsiaalkriitiliseks vms luuletajaks ei ole veel taibanud, et tegelikult tuleks temast põhjalikult kirjutada kui moodsast metafüüsilisest luuletajast – aga selle taipamiseks ei ole mõistagi kasu klammerdumisest Meyrinki-maailma).
Sildid: kirjandus
28 kommentaari:
Ma kutsun sarnase (psüühilise-/käitumis-)mustri esindajaid õiguslasteks. Need on tegelased kelle sõnumi tuumaks on nõudlik käratus "Tehtagu kohe kõik korda!!!".
Vaikimisi eeluseks on muidugimõista mingi vanemliku instantsi olemasolu (sest seda see umbmäärane "tehtagu!" eeldab).
Kes, kuidas ja-või mis ressurssidega jääb üldiselt täpsustamata (sest õiguslane arvab, et asjad ei ole korras seetõttu, et puudub kärkija ja Hea Tahte kuulutaja).
Aga kui lapsuke avatud külmkapi ees käratab, et miks, kurat, vorsti pole, siis lapsevanem peabki end süüdi tundma :)
Absoluutselt!
Väga kosutav lugemine. Olen tüdimusega tunnistanud sama probleemi ja jagan pakutud diagnoosi.
"Just "dissidendid", vastumõtlejatena esinevad kriitikud (need, kes õhutavad ja esindavad mingeid alternatiivseid vaateid kirjandusele) on need, kes kipuvad meile alati, ühel või teisel viisil meelde tuletama, et kirjanduselu on olelusvõitlus"
Kellele "meile"?
Ja üks väike mõtteharjutus veel: vaata nüüd oma postitust kõrvalt ja tuvasta mõned punktid Matsinile etteheidetavast, millele su enda postitus ei vasta?
Ja Mihkel: "ema, kes hädaldab, et tema on peres ainuke, kes kraamib ja koristab, on ise teiste korratuse positiivne tingimus ja ei loobuks tegelikult mingil tingimusel oma identiteedist, oma rollist kannatajana, oma ohvripositsioonist" - kas ei tule sulle tuttav ette?
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Sa ei vastanud mu küsimusele: kes on need "meie"? Sa ei vastanud ka teisele küsimusele muudmoodi kui ise sedasinast lapsikut ja abitut tõrjet kasutades. Mu meelest sa oled enamaks võimeline.
Aimasin siit blogist Matsinile mingisugust vastukaja tulemas, aga lootsin näha midagi märksa... väärikamat.
Mõnega Matsini öeldust nõustun ja mõnega mitte, aga sellest lähemalt uue nädala Sirbis, minu pikas vastuses Jani küsimustele ja teiste vastustele. Mis sinna kirja ei saanud – jah, Matsin paneb paljuvõitu rõhku eneseõnnitlemisele ja laevakapteni mängimisele ja kuigi mind see pigem lõbustas kui häiris, tundus mullegi, et ta kirjutas teemast mööda. Mul pole endiselt alust sinu Matsini-põlguse jagamiseks enamal määral kui Matsini fs'i- ja Künnapi-põlguse jagamiseks (samas ei arva ma ka, et keegi neist peaks püha lehm olema).
Su hirm oma autoriteedi minetamise pärast peab küll suur olema, kui sa ei hoia kokku snobistlikke ninakirtsutusi a la "mis tal kardetavasti siiski väga õnnestunult välja ei kukuks", "minetab arusaama heast kirjandusest ja õigustatud kriitikast", "selle taipamiseks ei ole mõistagi kasu klammerdumisest Meyrinki-maailma" – miks sa ei võta mõelda teisitimõtlejast kui võrdsest, kelle ärakuulamine ehk siiski ka midagi olulist su maailma võib lisada? Kas ikka sai küllalt alandusi ja naeruvääristamist või ehk leiad veel mõne kasutamata võimaluse? Kontroll-lask pähe las jääb kaasakirtsutajate lõbuks? See, et Matsin mõnevõrra vääritult fs-ist ja Künnapist räägib, ei peaks ju ometi õigustama sinu samasugust tooni.
"Miks need vaimuvaesed jobud, kes peavad fs-i sotsiaalkriitiliseks vms luuletajaks ei ole veel taibanud, et tegelikult tuleks temast põhjalikult kirjutada kui moodsast metafüüsilisest luuletajast" – "Mida v…u" sa siis näreled sest Matsinist, kirjuta(nud) siis põhjalikult fs-ist? Miks mul peab olema põhjust arvata muud, kui et see sul "kardetavasti siiski väga õnnestunult välja ei kukuks"?
"Ei tunta ennast ära maailmas, mille puudusi kirglikult kritiseeritakse [---]Ei suudeta taibata, et esitatakse vastukäivaid, põhjendamata, isegi selgrootuid vaateid ja hinnanguid – ehk siis iseenda vaimne korratus projitseeritakse ümbritsevasse." Tabav.
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Loen Sirpi nagu sinagi. On olemas inimesi, kes loevad samu lehti, samu raamatuid, aga peavad heaks kirjanduseks hoopis midagi muud kui sina - on ikka õudne küll, mis?
Et sa kriitikaõigust ainult ühepoolsena tajud ega vastukriitikat (isegi küsimuste vormis) vahutamata taluda ei suuda, seda olen ma ka ennegi näinud - aga nüüd ma tõesti ei saa aru, mis rahuldust sulle pakub sinuga mittenõustujaid kas lapsikuteks, potentsiaalseteks vaimuhaigeteks või muudmoodi ebaadekvaatseteks sildistada. Või ehk saan, aga seda avalikult tehes peaksid olema ju valmis vastukajaks?
Keegi ei kõiguta su elevandiluust torni, kui neid silte omaette või vaid üksikutele väärilistele väljavalitutele teeksid, kuid kui sa pead avalikku blogi, siis on see "ära parem käi siin, sa ei saa nagunii pihta" üsna naeruväärne, eks ole?
Kuni blogi avalikuks jääb, käin edasi. Kas enam kommenteerida viitsin, ei tea. Hakkan ka aru saama, et pole minu tase.
Autor on selle kommentaari eemaldanud.
Tahaks öelda ka midagi selle kohta, milline on Matsina enda kriitika. See seisneb enamasti mõnest tekstist esoteerilise (roosiristliku, vabamüürliku, kabalistliku, gnostilise vms) iva leidmises ja selle varal teose tähtsustamises. Mu meelest on see üks mõttetumaid kriitikaviise, sest see, kui autor teadlikult või alateadlikult oma teksti peidab vihjeid mingitele esoteerilistele mõttesüsteemidele, ei tee teost põrmugi paremaks ega halvemaks. See ei ole esteetiline kriitika, vaid lihavõttemunakeste otsimine.
Ei ütleks, et see Kompuse motiivide analüüsis domineerib või häirivalt mõjub, aga maitseasi:
http://www.sirp.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=10890:professor-koti-ettekanne-umbusukomisjonile&catid=4:film&Itemid=3&issue=3303
Märdi sõnu kasutaksin küll heameelega ise väljendamaks oma suhtumist psühhoanalüütilisse kirjanduskriitikasse. Aga ma näen, et sellest keskustelust on juba varjupoks saanud... Küsimus pole ju Matsinas - aga olgu see jutujätk siis juba reedel Sirbist näha.
pakuks välja sellise mängu, et matsini jutus vahetada omavahel ära sõnad kiwa ja fs ning kommentaariumis vahetada meelevaldse suvavalikuga omavahel kõik kommenteerijate nimed ära ja eriti vabal valikul kirjutada nendeks üle ühe matsin. või üle kahe. või siis ei matnud.
soovitan lugeda Siiseki fundamentaalset k4sitlust lihav6ttemunadest, mille ta kirjutas peale seda kui yks sugulane osutas kinderyberraschungile ja ironiseeris: noh filosoof, kas sul selle kohta ka midagi arvata on.
"Colorless green ideas sleep furiously" ei ole "sürrealismi kitš" vaid Chomsky n4ide grammatiliselt korrektsest vormist, millel sellest hoolimata pole t4hendust.
Markiis v4ljus kell viis.
austusega de Sade,
salajane kantiaan
ps. olen kilpkonn
Miks ma oma kommentaarid ära kustutasin?
Mõtlesin, b.v su sõnade üle: "Et sa kriitikaõigust ainult ühepoolsena tajud ega vastukriitikat (isegi küsimuste vormis) vahutamata taluda ei suuda, seda olen ma ka ennegi näinud"
Olgu see kriitikaõigus siin siis tõesti mitte ühepoolne!
Maksu siin kommentaariumis ainult sinu (või kelle tahes teise) sõnaõigus - tundsin end pärast autotsensuuri sooritamist Kosmilise Õigluse Tööriistana! Kohe kergem hakkas.
Kirjanduse psühhoanalüütiline tõlgendamine on tõepoolest üks "lihavõttemunade" otsimine, see ei ole esteetiline kriitika.
Mida veel?
Kiwa teos oli väga huvitav, mina sellest kirjutada ei oska, tore oleks kui keegi kirjutaks, aga ei oska ka kedagi konkreetselt süüdistada, et sellest kirjutatud või seda auhinnatud ei ole (mingid kallutatud jõud on struktuurides).
Ei suhtu paanilise hirmuga inimestesse, kes armastavad teistsugust kirjandust kui mina jne.
Aga näe, hakkasingi jälle vahutama - Kosmilise Õigluse Tasakaalu kõigutama.
Bye-bye!
Jeesusmaria,mis siin juhtunud on! [ja mina kartsin, et mul võivad poksijakombed liialt olla verre imbunud!]
bv,[muide, just maal ema juures ma netituses viibisingi], ei, ise ma ei näe/tunne ennast sellise (üksiku võitleva)emana. Ma ei tunne ennast rohkem üksiku või originaalsena kui katoliiklane (st vana ja tohutu traditsiooni osake) vb oma põlvkonnas, mistõttu mu vanemlikult pragav hoiak ühendab mugavalt pedagoogilisuse ja eneseiroonia.
Samas Matsini hoiak läheneb rohkem õiguslasele, kes käed puusas käratab - tehtagu kohe kõik korda! (ja just seda spekti mu arust kritiseerib ka J.A.).
Ma teen ju ise ka jõudu mööda ning kutsun teisi ühinema. On ikka suur vahe, kas käskida nõudlikult abstraktset Teist, või hakata ise pihta ja kutsuda teisi ühinema.
"Internetis vaidlemine on nagu paraolümpia - isegi kui sa võidad, oled ikka puudega." - vist öeldakse. :)
Aga kas mitte Berk ise ei teind suht korraliku loo Kiwa roboti teest? (ei mäleta küll, kus see ilmus). Et see on nagu juba olemas.
"Nihe ja süütuse masinad", Vikerkaar 9/2005.
kirjanus ei taha, et teda isiklikult võetakse - ja mitte mingisugune suhe, mis alati on juba iskilik, ei õigusta ega tohi toetada vajadust seda teha. see vajadus tuleb ületada ja kirjutada 0-kraadil või üldse mitte kirjutada. teist võimalust kirjandusest hästi ja halavasti, igavalt ja huvitavalt kirjutada pole.
eksole, ja võidab see, kes seda nullkraadi kõige paremini valdab- vaid tema võib sigitada tõde, vaid tema saab tõega pärjatud ja temale allub orkester... nullimehed ja pullimehed, mehed.
Ma võin sulle, kulla anon. kinnitada, et Kirjandus vahel ikka tahab küll, et teda isiklikult võetakse. Ja võib-olla on nii, et kõik mida Kirjandus kriitikutelt tegelikult ootab, neilt teada tahab, ongi see: "Ütle mulle, kuidas ma peaksin olema, et sulle isiklikult mõjuda, korda minna, sinu maailma avardada jne..." Mida tarka oskaks kriitik Kirjandusele selle kohta öelda, kui tema õpetussõnu ei toetaks tema enda isiklik kogemus ("Hm, mind sa, Kirjandus isiklikult ei puudutanud nagu, aga see polegi oluline, igatahes teen ma näo,et sa mind isiklikult ei puudutanud ja ütlen sulle, Kirjandus, ütlen täiesti neutraalselt, et põnevuse kasvatamiseks lase veel ühel inimesel ülekohtuselt surra... lase kohe mitmel... et siis pinge nagu kasvab ja hirmu ja puhastumise efektid on nagu suuremad... mind see isiklikult küll nagunii ei puuduta, aga noh, ikkagi, pane see kõrva taha... jne" - et mingi selline värk või?
;)
Salapärane Anon!
Ma ei tea, miks sinu teine kommentaar, mis tuli hiljem (pärast minu repliiki), asetus kohe sinu esimese kommentaari järele - vastasin esimesele, sinu teisest sõnavõtust haistan aga põlgust meeste, mehelikkuse kui printsiibi suhtes (tundub, et sa näed mehelikkuses ratsionaalsust, neutraalsust, steriilsust, tunnete, isikliku puudutatuse väljasulgemist vms) ja oled kuidagi nõrdinud, et selline "mehelik", neutraalne, kaine ja distantseeritud (0-kraadis) tee Tõe suunas surub alla mingi personaalse (feminiinse) tundelise suhestumise Kirjandusega.
Saan ma õigesti aru?
Tunnistan, et mul on kohati vastikult tugev (nn mehelik) instinkt võidelda võidu nimel ja et ma tegelikult "jumaldan" võitlejaid (nagu paljud meist)... aga... ka minul on hetki nagu Claes Anderssonil: mõnd loodusfilmi vaadates tuleb pisar kurku (temal tuli see kurku küll alles pärast südameoperatsiooni jne).
ma olen teine anon, kes kommenteeris esimest anonit, kes kukkus õpetust andma. tõsi, kõik on mehed (naiste osalus ei päästaks siin vist midagi?), kriitikud ja kirjanikud. pulli-wimberg ja nulli-kiwa, palju teisigi, kõik kokku ühtviisi ambitsioonikad tegelased. masinliku nullhoova mõte on utoopiline. kui see tähendaks ka uut retoorilist ruumi, poleks raske arvata, kes selle kohemaid sisustaksid. kui selle nullkraadi jaoks vabaneks lisaressurss, poleks raske arvata, kes selle enda kätte kahmaksid. ikka ühed ja samad näod. võimukad inimesed, kelle võim ja tõde, kelle genereeritud kirjanduslugu püsib üksnes nende pröögatuse, piiratud ressursi ja teiste vaikimise, lisaks lineaarsuse ja loogika järgi ihalemise najal. null on fallose mänguruum, st fallose tõeline toime.
Ma pean välja magama, ehk oskan homme midagi vastu kosta - retooriliselt ärritav segu vulgaarsest (intuitiivsest) köögitüdruku tarkusest ja pseudolacanismist.
köögitüdruk ja valeisand- maailma kord on jälle paigas?
Kas just "maailma kord". Ihaleva (rahulolematu) subjekti ja (vale)isanda suhet võiks lacanlikult kirjeldada teatava püsiva, ajaloos ikka ja jälle ja väga erinevatel tasanditel ilmneva struktuurina, sotsiaalse sidemena, "hüsteeriku diskursusena". Subjektidena paigutume me kõik nii või teisiti (mingil ajal, mingites suhtes) sellesse struktuuri - kas siis ihalevate subjektide või impotentsete isandatena. Hüsteeriku positsioon ei ole määratud mitte sugupoole, vaid iha poolt õiglase ja hea isanda (maailmakorra) järele. Aga selline jutt muidugi ei rahulda ihalevat subjekti - see on tühi targutamine, ihalev subjekt tahaks...
Postita kommentaar
Tellimine: Postituse kommentaarid [Atom]
<< Avaleht