"Ohtlik meetod"
A Dangerous Method. UK, Saksamaa, Kanada, Šveits 2011;
lavastaja David Cronenberg; stsenarist Christopher Hampton; osades Keira
Knightley, Michael Fassbender, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon
V.-S. Maiste oli Sirbis selle
filmi suhtes kriitiline ja põhimõtteliselt olen ma temaga igati nõus; samas
tunnistan n-ö lihtsa vaatajana, et film mõjus (usun, et mitte ainult mulle) ja püstitan
ühtlasi hüpoteesi, et sel mõjuvusel ei ole tegelikult suurt pistmist ei prototüüpide
(Jung, Spielrein, Freud, Gross) ega psühhoanalüüsiga.
Kasuks tuleks, kui rakendame
võtet, mida Žižek soovitas Hitchcocki "Lindude" puhul – kujutleme "Linde" ilma linduteta (see aitab mõista, mida
fantasmaatiliste lindude sissetung tähendab). Niisiis,
kui kujutleda "Ohtlikku meetodit" ilma "ohtliku meetodita" ehk ilma psühhoanalüüsita, siis – mis jääb järele?
Järele jääb elementaarne "melodramaatiline" põhistruktuur:
mees, naine ja armuke. Mees küll hülgab lõpuks oma armukese, kuid vana hea klišee
kohaselt jääb ta teda alatiseks taga igatsema (või nagu filmis: tema koopiaid,
asenduskujusid otsima). Ei jää mingit kahtlust, et see mees ei saa enam kunagi
rahu, miski jääb teda alatiseks vaevama, ta ei suuda enam kunagi täielikult
sobituda ühiskonna poolt ettenähtud kodanliku pereelu raamidesse, mis nõuaks talt teatud ohvrit – olgu selleks ohvriks
seksuaalsus, Hing, poeesia vms.
Mida on veel vaja üheks mõjuvaks
filmiks?
Põhimõtteliselt on seega põhiteemaks
toimetulek "ahistusega kultuuris" – vajadusega ohverdada teatud osa oma
vabadusest (ihadest ja unistustest) või siis realiseerida see vabadus
kultuuriliselt respekteeritud (ja seejuures justkui paratamatult piiratud,
lahjendatud) viisil.
Tegu on mehe (Jungi)
dilemmaga, mille üht lahendust, väärikat monogaamiat esindab Freud (isakuju) ja
teist lahendust, ohjeldamatut promiskuiteeti esindab Otto Gross (neurootiline hälvik).
Filmis jääb lahtiseks,
milliseks tolle mehe saatus kujuneb, ta ise ütleb lõpus (oma edasiste otsingute
kohta) midagi sellist, et ta ei tahaks inimestele/patsientidele näidata mitte
seda, milline elu on, vaid seda, milline see võiks olla, st mitte karmi tõde,
nagu Freud, vaid midagi muud... (filmis on eelnevalt viiteid Jungi
spirituaalsetele kalduvustele; teame ka, et hilisem Jung arendas teooriat "individuatsioonist",
terviklikuks isiksuseks saamisest – seejuures või just seetõttu armukestest
loobumata).
Filmist jääb vist kõlama ka
umbes selline mõte, et keelatud seksist ja siseheitlustest tulenevad kannatused õilistavad,
sisepiinad peenendavad, muudavad isiksust kuidagi loovamaks, avatumaks…
Mida sellele kõigele –
millest on juba küll ja küll ühe hea, mõtlemapaneva, hingemineva jne
filmielamuse jaoks – lisab "ohtlik meetod", psühhoanalüüs?
Niiöelda ajaloolise kostüümidraama
ja näputäie klišeid, mida ma isegi ei viitsi meelde tuletada (igatahes midagi
sellist, et seksuaalsus on seotud vabaduse, loovuse ja minatunde kadumisega
vms).
Ja veel – miks on filmis
meetod (kui pidada siin kitsamalt silmas psühhoanalüütilist ravimeetodit)
tituleeritud ohtlikuks? Kas näiteks sel banaalsel põhjusel, et sissevaade
inimhinge võib meid kuidagi vapustada, meie turvalist heakodanlikku eksistentsi ähvardada?
Või siis – võttes asja
ambivalentselt, sest "ambivalentsus" on selle filmi võtmesõna – hoopis seetõttu,
et kuigi Freudi meetod võib teatud juhtudel osutuda efektiivseks (Spielrein sai
filmis terveks), on see meetod siiski ohtlik oma ühekülgsuses, oma näilises
ratsionaalsuses, keskendumuses seksuaalsusele vms?
Maiste sõnul on Cronenberg nüüdseks juba "peetusega". Mulle ei ole Cronenberg
(tema "maailm", "käekiri", "nägemus") kunagi eriti meeldinud. Aga see film
ise on melodraamana (kui mingeid arukaid küsimusi või suuri nõudeid mitte
esitada) täitsa okei.
Sildid: film, Freud, psühhoanalüüs
2 kommentaari:
Miks Sulle Cronenberg kunagi eriti meeldinud pole?
St mulle pole ta ka kunagi meeldinud. Mis on isegi leebelt öeldud. Ometi pole ma suutnud end takistada ta filme vaatamast, vahel isegi mitu korda. Pärast on jälle oi kui vastik.
Postita kommentaar
Tellimine: Postituse kommentaarid [Atom]
<< Avaleht