kolmapäev, 9. juuli 2008

Rassismist

(See jutt siin on vastuseks Aare kommentaaridele eelmise postituse all.)
Täna olin koos ühe töökaaslasega rõdul ja ta juhtis mu tähelepanu ühele asjale.
Kõrvalolevast lasteaiast kostsid laste hääled, hõiked, hüüded. Ta ütles, et näe, kui eesti ja vene lapsed on koos, siis alati kostab vene laste lärm teistest üle. Tahtsin suusoojaks midagi ühmata temperamentide erinevuse kohta, aga ei viitsinud, mõtlesin millestki muust.
Ma tean, et ta – see mu töökaaslane – on staazhikas isamaliitlane, nende peres on alati väga pidulikult tähistatud vabariigi aastapäeva (kogu sugu tuleb kokku ja heisatakse lipp maakodus); ükskord, kui ma söögilauas möödaminnes ütlesin, et tajun Eestis võõravaenu (implitsiitselt venelaste suhtes), läks ta endast täiesti välja, hakkas värisema, tähendab – juba see, et nii võiks keegi tajuda, on vihastamapanev.
Nii.
Millega on tegu?
Kas ma võiksin kahtlustada teda võõravihas, tembeldada teda ksenofoobiks ("ideologiseerida")? Kas ma võiksin kahtlustada, et tema fantasmis moondus liivakast meie väikese Eesti mudeliks, allegooriaks, kus venelased meie losse jätkuvalt lagastavad ja meist üle lõugavad?
Ma ei usu kuidagi, et ta põhimõtteliselt venelasi ei salli või et tema suhtumine oleks lihtsalt mingi "ideoloogia" tagajärg või – nagu sa ütled - "sümptom" (ideoloogiad ISE on sümptomid, sümptomaatilised).
Õige venelane (teine) õiges kohas, õigel ajal ja õige hääletooniga – miks mitte? mis sellise vastu saab olla?
Thats the point!
Ja selles punktis võiksin ma temaga ühineda – jah, ka mina tahan seda, see on inimlik, see soov, et see teise karjumine (see hääle-jouissance, see võõrastust tekitav "vürts" teises) mind nii sitta moodi ei häiriks.
On isiklikult (näiteks juba lapsepõlves) kogetud vastumeelsused, on perekondlikult pühitsetud "rahvuslikud" väärtused ja pühadused ja... on partei, on ideoloogia...
Kuidas, kus maalt, kui terava skalpelliga eristada personaalset, spontaanset fantaasiat (näiteks isiklikku, enam või vähem teadvustamata fantaasiakonstruktsiooni sellest, kuidas mul on halb kellegi teise pärast, kes on röövinud minult hüve ja pannud mind kannatama) populistlikust "ideoloogiast"?
Kas ideoloogia ülesandeks ei ole kanaliseerida meie änge, viha, üleoleku- või ülekohtutunnet, toituda sellest, õhutada seda, näidata näpuga, sildistada... tõotada õnne teatud takistuste (juutide, võõra maitsega vürtsiste toitude, käratsevate vene tatikate) kõrvaldamisel. Hoida MEID kokku vastandades meid teistele.
Kas pole ahvatlev (fantaseerida)?
Lühidalt, ma ikkagi arvan, et rassismi (ksenofoobiaga jms) on nagu alkoholismiga – esmalt tuleb sul tunnistada, et, jah, mina, see-ja-see OLEN rassist ja jään selleks elu lõpuni, aga ma võitlen endas sellega, teadvustan seda endas, hoian seda tagasi ja mind toetavad kaasvõitlejad.
Sest häiritus teisest, eriti tema liiglähedusest on inimesele loomuomane, tuleneb tema Mina tingimustest, konstitutsioonist (ma olen selles punktis puhas lacanist).
Me oleme rassistideks sündinud (poleks nõudlust, poleks ka pakkumist, natsiparteid, -ideoloogiat).
Kultuurikiht oli, on ja jääb hapraks. Freud - ja kogu psühhoanalüüs, kui jätta kõrvale "kiirteraapiad" - on pessimistlik inimeste ja nende paradiisliku kooseksistentsi võimalikkuse suhtes.
Miks näiteks targad budistid räägivad kirgedest vabanemisest?
Millest SELLINE – tõesti hjuuudz - pessimism inimloomuse suhtes? Ja mis "kired" need siis peaasjalikult on ("anna mulle!... kao siit minema!... tahan rohkem, tahan sinu oma!... ära ole mul ees!...")? Neist kirgedest vabanemiseks, pangem tähele, tuleb vabaneda ei millestki vähemast kui MINAST (no kas pole hull lugu).
Ja ma ei ole kunagi suutnud taibata, kuidas või miks usutakse, et psühhoanalüüs "vabastab" – millest?
Infantiilsusest?
Eneseuuringute ja -ületuste lõputust vaevalisusest?

"Tere! Käisin teraapias. Mul on nüüd kõik korras!"
No tere hommikust!

Sildid: ,

2 kommentaari:

Blogger Aare Pilv ütles ...

Okei, Sa veensid mind, ma näen, et ma olen ise lohakalt mõelnud.

(Selle "vabastamise" kohta siiski niipalju, et loomulikult ei usu ma psühhoanalüüsi kui tervendavasse teraapiasse; pidasin silmas, et kui ühiskondlikke-kultuurilisi asju psühhoanalüüsi abil käsitletakse, siis ilmselt selle taga ikkagi on mingi implitsiitne taotlus panna inimesi vähem pimedalt ja vähem kurjalt käituma vms; vastasel juhul jääks asi ju pelgaks klaaspärlimänguks. Aga seda ütled Sa isegi.)

neljapäev, juuli 10, 2008  
Blogger Jaanus Adamson ütles ...

Igaks juhuks kirjutan siin veel selgituseks, "korrektsuse" nimel (neile, kes asju "lennult" ei taba)- panin pealkirjaks "Rassismist", kuid "rassism" on mõistagi vaid katusmõiste, metonüümiline märksõna (üks esinduslik "pahe" või Kurja avaldus kõigi teiste seas, ultimaatse Kurja koondnimetus tänapäeval); ja väide, et me kõik oleme "rassistid", on mõistagi tavamõistes liialdus; umbes nii, et kui lause "me kõik oleme juudid" (olen unustanud tsitaadi allika - Tsvetajeva?) viitab sellele, et me kõik kannatame ülekohtu all, siis lause "me kõik oleme rassistid" viitab sellele, et meis kõigis on valmidus (või halastamatult välja öeldes, suurepärased psühholoogilised eeldused) ülekohtu tekitamiseks.
Ja tndub, et selline Kurja pidev, süstemaatiline ja ülepingutatud kahtlustamine ning jahtimine tänapäeval (millele viitasid, osutasid koguni totalitarismile) tuleneb identiteetide hajumisest, kindlusetusest (nagu ikka) - see niinimetatud "poliitiline korrektsus" on ainus võimalus meid kõiki veenda, et meil (ja teistel) on veel ülepea mingid identiteedi, kuuluvuse (ja ühtlasi eristumise) tugipunktid.
Kas pole tegelik hirm hoopis selles, et ÄKKI ME EI ERINEGI???
Kuid - kas "poliitiline korrektsus" ei tähenda samas just seda (cutting short), et EI TOHI erinevusele viidata ehk siis kedagi diskrimineerida?
Sümptomaatiliselt ambivalentne olukord: olen uhke, et erinen, aga olen solvunud, kui sellele erinevusele viidatakse ("Ma olen ju NAINE!!!" - "Mis asja sa rõhutad, et ma olen NAINE???").

Ja kas pole kõige suuremateks solvujateks kõige ebakindlamad inimesed? Aga, teisalt - kas pole ka kõige suuremateks solvajateks kõige ebakindlamad inimesed? Nõiaring. Nõiajaht.

Selgitan ka väidet, et ideoloogia on sümptom - miks, kuidas?
Strukturaalselt võttes on ideoloogia (selles tähenduses nagu räägitakse näiteks ka "patriarhaalsest ideoloogiast") ülesandeks mingi ületamatu, fundamentaalse antagonismi peitmine, varjamine, näiline lahendamine (näiteks asendades selle antagonismi mingi teise antagonismiga, mida suudetakse või tõotatakse lahendada).
Hüsteeriasümptom/unenägu ei ole psühhoanalüüsis klassikaliselt ka midagi muud kui teatava antagonismi (ületamatu sisemise lõhe) väljendus indiviidi tasandi - selle eitus (maskeering) ja selle kinnitus (lahendus) ühes vormis.

neljapäev, juuli 10, 2008  

Postita kommentaar

Tellimine: Postituse kommentaarid [Atom]

<< Avaleht