teisipäev, 20. mai 2008

Orlan

Pisut Orlani hiljutisest näitusest Tallinna Kunstihoones (“Postidentiteedi strateegiad”).
Reet Varblane kirjutas küsivalt Orlani kunstiprojektide eesmärgist (identiteetide vahetamise ja ristamise võiks tänapäeval ju vabalt kuulutada ka “konjuktuurluseks”, kuigi ta seda välja ei ütle) ja jõudis lõpuks ikkagi – veel! – vana hea kriitilis-poliitilise emantsipatsiooni-retoorikani, avangardistliku vabastamisihani: ""Post"-mõistete kasutusest hoolimata tuleb tema töödes esile tugevalt avangardistlik iha. Selle järgi on kunsti peamiseks rolliks ikkagi (allasurutud ja ühiskonna poolt kontrollitud) indiviidi vabastamine".
Orlani kriitikaobjektiks olevat "igasugused domineerimissuhteid kinnistavad ettekirjutused ja kultuuriliselt kohustulikud käitumis- või tähistuspraktikad".
Jätan siin kõrvale selle, et indiviidide "vabastamise” puhul, millega alati kaasneb ka niiöelda seksuaalne emantsipatsioon (üks pole teiseta ju enam mõeldavgi), on Camille Paglia sõnul tegu vaid luulu, pettekujutelmaga, kuna inimesed lihtsalt ei talu vabadust ja tekitavad alati uusi hierarhilisi võimusuhteid (“We are hierarchical animals. Sweep one hierarchy away, and another will take place, perhaps less palatable than the first. (…) When the prestige of state and religion is low, men are free, but they find freedom intolerable and seek new ways to enslave themselves, through drugs and depression. My theory is that whenever sexual freedom is sought or achieved, sadomasochism will not be far behind”).
Esimene asi, mis Orlani projektide puhul pähe tuleb, on teen-seda-ise-strateegia kui omalaadne õõnestav allumisakt – kui patriarhaalne ühiskond kirjutab ette teatavaid (represseerivaid) kehakujundeid ja ilustereotüüpe, siis näib subjektile vabanemist pakkuvat “samastumine agressoriga”, täpsemalt, maniakaalne ÜLISAMASTUMINE kohustuslikuks muudetud käitumispraktikatega (kas polnud Mare Tralla strateegia viimasel näitusel Kunstihoones põhimõtteliselt sama – meid jälgivad pidevalt turvakaamerad, niisiis riputan ISE end kaameraid täis; mõjuvuse huvides olekski ta võinud piirduda vaid ühe kaameraga, sellega, mis tal seeliku alla käis).
Orlani puhul on oluline ka asja viimine talumatuse piirini, kuivõrd esituse sisuks pole mitte ainult (kaunis) tulemus, vaid ka (jälk) protsess: “TAHATE MIDAGI KUNSTLIKKU (mis ma tegelikult ei ole)? OK. AGA SAATE KA NATURAALSET VERD JA KOLLAST RASVKUDET (mis ma tegelikult olen)!”
Ja on huvitav, et “indiviidi vabastamine” on Orlanil – nagu paljudel teistelgi – seotud KEHAGA, käib erinevate kehakujundite jäljendamise ja ristamise kaudu, kuna “keha kujutab ju endast poliitilist objekti, eriti naise keha” (nagu Orlan intervjuus Liivrannale kinnitab), kuid ainult selleks, et omal moel kuulutada VABANEMIST, sõltumatust, distantseerumist kehast, eriti selle kannatustest (kas pole füüsiline valu meie tõelise minasuse viimane kants?): “Minu esimene kokkulepe kirurgiga oli see, et valusid ei ole operatsiooni ajal, ei enne ega ka pärast operatsiooni. Seda on suurepäraselt ka fotodelt näha, ma naeratan ja naeran, loen tekste, operatsiooniblokk on minu kunstnikuateljee, ma joonistan oma verega... Kui ma kannataksin, ei suudaks ma nii käituda. Mu keha kindlasti kannatab, ent mitte mina ise”.
Niisiis – tema ise, indiviid on midagi muud kui tema keha (olgu reaalse rasvkoe või imaginaarse klantskuvandina).

Sildid: , , ,

7 kommentaari:

Blogger Mihkel Kunnus ütles ...

Mhm. Tõsi.
Kus see Camille Paglia seda ütleb? Viide?

kolmapäev, mai 21, 2008  
Blogger Jaanus Adamson ütles ...

Paglia ütleb seda oma bestselleri "Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson" (1990) esimeses peatükis. Zizekist lähtudes olen ka ise kunagi samu mõtteid väljendanud (kirjutises Ivar Silla luulest): "Kindla keskmeta, voolava identiteediga “postmodernne” subjekt asub sedamaid otsima alistamist/allumist, kasvõi mingitel perverssetel viisidel, mis mitte ei pühitse vabadust varasematest (näiteks seksuaalsetest) piirangutest, vaid pigem tähistavad nende jälki naasmist". Vt: www.sirp.ee/2003/31.10.03/Kirjand/kirjand1-5.html

neljapäev, mai 22, 2008  
Blogger Mihkel Kunnus ütles ...

Tänud!

Minu arust teeb Orlan kaks põhimõttelsit viga, mis samastab kogu ta tegevuse riietevahetamisega.
A) Identiteet on ontoloogiliselt ajaline, olemuslikult kestvuslik - seda ei saa põhimõtteliselt kuigitihti vahetada. (Kui katoliiklaseks pead sa katoliiklast, kes veel eile oli budist ja kuuke tagasi moslem?)
B) Minasuse viimane kants pole füüsiline valu, vaid vajadused.. ta võib ennast risti-rästi, ümber- ja tagasilõikuda, aga ta ei pääse näljast, igapäevasest õgimisest ja potil käimisest, rääkimata muust..

laupäev, mai 24, 2008  
Blogger Jaanus Adamson ütles ...

"Identiteet on ontoloogiliselt ajaline, olemuslikult kestvuslik" - kas see on mingi hüpotees või isiklik kogemus? Kas näiteks unenägu (kui tuua mõni väga tavaline näide) ei tekita katkestust niiöelda identiteedis, kas kõnevääratused ei tähendagi seda, et Mina on "detsentreeritud" (on Miski, mis asub kõnelema siis, kui teadlik Mina on ohjad lõdvaks lasknud)? Kus on (mentaalne) pidevus, kas pole see pidevus illusioon? Kujutlus ühtsest minasusest põhineb kehal, keha pidevusel, peeglis nähtud pildil kehast kui tervikust - keha kui tervik on aluseks psüühilise Mina ühtsuse illusioonile (nii vähemalt väidavad lacanistid "peeglistaadiumist" lähtudes).
Ma arvan, et kui Orlan tegeleb identiteedi muutmisel või küsitavaks muutmisel just nimelt KEHAGA, ei ole see viga, sest... keha (keha kui kujund) ON tugipunkt. Ja kehakogemuse maksimum on siiski VALU (või ka nauding, kuid see langeb mingis punktis kokku eelnevaga) - kui palju on valus veel isiklikku Mina, subjektsus (just seda tahavad väidetavalt näha ja tabada sadistid)? Söömine ja roojamine kui vajadused on bioloogiliselt üldilevinud, mis teevad meid kui elusolendeid mingis mõttes kõiki identseteks, kuigi sa, Mihkel, võid muidugi mõtiskleda (fikseerida, analüüsida) potil istudes, kui palju sa oled sel hetkel just SINA ise või milles tol hetkel sinu isedus seisneb (kultuuriti muidugi süüaks ja roojatakse erinevalt, mõned keedavad midagi, teised mitte, mõned kasutavad paberit, teised mitte jne). Katoliiklast, kes eile oli budist ja üleeile moslem, ei pruugi tõsiselt võtta jah - aga mida see siiski ütleb tema identiteedi kui ontoloogilise ja ajalise kestvuse kohta, on seda siis või pole, seda ma kommentaatori kommentaaridest välja ei lugenud.

esmaspäev, mai 26, 2008  
Blogger Mihkel Kunnus ütles ...

""Identiteet on ontoloogiliselt ajaline, olemuslikult kestvuslik" - kas see on mingi hüpotees või isiklik kogemus?"
Veendumus, vaevalt, et kuivõrd isiklik. Viidata küll eriti ei oska hetkel (ehk võib Ch. Taylorilt midagi leida).
Siis: sellist katoliiklast ma jah, eriti katoliiklaseks ei pea.
Identiteet on umbes nagu lähedus inimeste vahel - see ei saa põhimõtteliselt olla ajaloota; lähedus on siin ajaline, mitte ruumiline kategooria. Samuti pean ma identiteeti olemuslikult ajaliseks. Ja see ei pea olema pidev teadlikkuses; pigem on identiteet see, et sa vastad küsimusele "kas ma olen?" samamoodi või väga sarnaselt, kui üksjagu aega tagasi. Pealgi identiteet ei ole selline asi, mis tavalist inimest kuigi pidevalt painaks.

Keha on ju tugipunkt küll, aga seda vast mitte niivõrd sellena, kes ma paistan peeglist (loodetavasti vähemalt mitte kuigipaljude inimeste jaoks), vaid mida ma tunnen ja tunnen ju ikka oma vajaduste tsüklit unest, näljast, kiimast... peeglisse ei pea üldse vaatama ja valu ei pruugi ka üldse tunda.

Orlan jäi ju ikka Orlanisks.
Identiteet kui tähistus, esmaristimine (Kripke).

Muidugi möönan, et see teema pole väga minu. See Paglia tsitaat seostus mõningate teiste tuttavate teemadega. Hierarhiate bioloogilise objektiivsusega.. mitte päris Maslow, aga natuke siiski.
Räusates umbes nii:
"Perse pole teoreetiline seisukoht, perse on elu. Sitt pole moraalne igand st seda ei saa kõrvale heita nagu moraalset igandit – sitt on elu. Sittumine pole traditsioon! hoolimata sellest, et kõik seda nürimeelse järjekindlusega kordavad. Päevast päeva.
Dekonstrueerida metabolism, pöörata ümber binaarsete opositsioonide hierarhia! Topi sitt perse tagasi ja köhi kalamarja, oo jacques, jacques... ära liialt pinguta, sitt võib püksi tulla."

esmaspäev, mai 26, 2008  
Blogger Jaanus Adamson ütles ...

Tänan huvitava kommentaari eest. Kohe kui sisse tulevad viited erinevatele suustrele mõtlejatele - Ch. Taylor, Kripke, Maslow, Lacan - läheb asi harali ja tõsisemaks-nõudlikumaks siin blogis siiani viljeldud stiilist.
Hulk arvamusi, mis äratavad küsimusi.
Põhimõtteline arusaamatus minu meelest on läheneda Orlanile - temast see jutt ju lähtus - esiteks nii et ta justkui üritaks tegeleda identiteedi või subjektsusega mingite muutumatute bioloogiliste vajaduste tasandil; lihtsustavalt öeldes tegeleb ta identiteetidega kultuuriliste (sotsiaalsete, ajalooliste, kunstiliste jne) konstruktsioonide tasandil ja teeb seda KEHA kaudu (siin võiks mõelda, MIKS keha kaudu - ja pakkuda välja, MILLE kaudu siis veel kui mitte keha kaudu). Kuidagi imelik on tema tegevuse sisu või mõttekust püüda tühistada väitega, et tegelikult tunneb ta nälga nagu me kõik või et ta reageerib nimele "Orlan" nii nagu ainult tema seda teha saab. Mitte selles pole ju küsimus või kidas?
Ma jääks ikkagi selle juurde, et inimesed ei ole puht bioloogilised olendid - ka kõige algsemad vajadused (nälg, janu jne) ON allutatud sellele, mida Lacan nimetab Sümboolseks, st teatavaks Ordnung'iks.
Kujundlikult öeldes, sitt (või kristevalikult: abjekt, see, mille me endast ära heidame, et subjektina end olevana tajuda) on see, mille suhtes või vastu meie kultuuriline, ühiskondlik, ajalooline identiteet kujuneb. Võid ju öelda, et sitt sa olid ja sitaks sa ka saad (milline ülim tõdemus?) - aga ikkagi... sittumine ON traditsioon, sellel on otse loomulikult ajalis-kultuuriline mõõde (kuivõrd sa pole imbetsill, kes pole suutnud potil käimist ära õppida).
Kui identiteet on ajaline ses mõttes, et ma vastan küsimusele "kas ma olen?" põhimõtteliselt sarnaselt nii täna kui ka homme - siis, jah, sittumise tasandil võin tõesti öelda, et "sittusin eile ja saan ka homme sittuma... järelikult OLEN". Aga kui ma täna situn tualetti (nagu tavaliselt) ja homme situn tänaval püksi, siis ma tunnen end ikkagi oma identiteedi mõttes häirituna - miski justkui ütleks mulle, et jah, sina kui sittuja oled raudselt olemas, aga ikkagi, kulla mees, SINUGA sellist asja küll juhtuma ei peaks, SINA ei ole see mees, kes tänaval püksi peaks sittuma. Vot siis mõtled sa ikkagi - olles nii tavaline inimene kui tahes - sellele, kes sa oled või olema peaksid. Mõtled IDENTITEEDILE.

teisipäev, mai 27, 2008  
Blogger Jaanus Adamson ütles ...

Veel, kuna töös tekkis paus.
Kui Mihkli viimase komentaari lõpus viidati bravuurikalt Derridale ("oo jacques,jacques..."), siis elementaarne oleks teada, et Derrida EI tegelenud binaarsete opositsioonide ümber pööramisega, ei kutsunud SELLEKS üles - nii võib mõelda vaid Eesti nooremapõlve intellektuaal, kes on vaimselt jäänud aastasse 1991, mil Krulli konspektide teda higistama panid.
Ja kui katoliiklast, kes eile oli budist, ei saa pidada tõsiseltvõetavaks katoliiklaseks, siis, ma ei kuulnud ikkagi vastust - mida see ikkagi ütleb tema väidetavalt "olemuslikult kestva" identiteedi kohta? Et ta on ikka edasi - kes? - näiteks budist? Või pole sedagi? Lihtsalt üks sööja, sittuja ja indleja, kes allub "bioloogilistele hierarhiatele"?
Lühidalt, ei saa aru loogikast, mõtlemisviisist jne.

teisipäev, mai 27, 2008  

Postita kommentaar

Tellimine: Postituse kommentaarid [Atom]

<< Avaleht